Duolingo a ja sme sa stretli vlastne úplne náhodou – na návšteve u mojej mamy. Učí sa s ním po anglicky. Nakukla som jej do mobilu, keď práve riešila nejaké úlohy. Vyzeralo to celkom dobre.
Tak som si povedala, že to skúsim. Stiahla som si appku a rozhodla sa pre španielčinu, pretože som chcela začať od nuly. A španielčina sa mi jednoducho páči. To, ako znie. Výber jazykov ma ale naozaj veľmi prekvapil. Okrem bežných jazykov tam sú aj kadejaké podivnosti ako klingončina či esperanto. Pravdaže len pre užívateľov hovoriacich anglicky. Napočítala som tam až 39 jazykov. Ak nerozumiete anglicky, môžete mať s českým rozhraním iba angličtinu. Slovenčina nie je zastúpená nijako.
Teraz idem trošku ospevovať túto aplikáciu. Ako vidíte na hornom obrázku, kde som odfotila moju dnešnú obrazovku, Duolingo používam už štyridsiaty piaty deň. Zapínam ho obyčajne niekoľkokrát denne. Vždy spravím zopár úloh podľa toho, ako mám čas. Jedna séria úloh trvá v priemere 3 minúty. A tri minúty voľného času si vie nájsť, hádam, každý. Dokonca aj mamička na rodičovskej 😉. Takže výhoda číslo jeden: UČÍTE SA KEDYKOĽVEK a AKO DLHO CHCETE.
Jediné obmedzenie je len v neplatenej verzii – na deň máte 5 srdiečok. Pri každej chybe jedno srdiečko stratíte. Bez srdiečok nemôžete pokračovať. Srdiečka navyše sa ale dajú získať aj riešením dodatočných úloh, výmenou za 350 kameňov alebo pozeraním reklám. Tento systém ja považujem za výhodný. Pri platenej verzii s nekonečným počtom srdiečok by som si nedávala tak veľký pozor na to, čo odpovedám. Postupovala by som prirýchlo a nezapamätala si všetko.
Typy úloh v Duolingu
Ako učiteľka musím jednoznačne pochváliť tvorcov Duolinga za spôsob, ako je učivo predstavované. Hlavným krédom je očividne – ŠKOLA HROU. Skutočne máte pri učení pocit, že sa iba hráte a nové poznatky si zapamätávate len tak mimovoľne.
Učivo zoradené do jednej línie – cesty, po ktorej kráčate. Na ceste sú rôzne typy úloh. Ako začiatočník som mala spočiatku iba úlohy, v ktorých vyberáte odpoveď, postupne sa pridávali ťažšie – odpoveď musíte napísať. V niektorých úlohách prekladáte vety, v iných dopĺňate vhodné slovo do textu. Alebo prepisujete to, čo počujete. Často musíte nahlas povedať určenú frázu (aj toto vie Duolingo ohodnotiť). Mňa osobne veľmi bavia príbehy. Bývajú vždy celkom vtipné.
Každá úloha je koncipovaná tak, že na jej splnenie máte toľko času, koľko potrebujete. Ak si neviete spomenúť na slovíčko, môžete naň kliknúť a preklad sa vám zobrazí. Počúvacie zadania si môžete prehrávať opakovane. Je milé, že Duolingo číta nahlas všetko, takže sa vám cudzí jazyk dostáva aj do ucha.
Na obrázku je príklad, na ktorom vidíte, ako sa predstavuje nové slovíčko – hneď ako jedna z úloh. Ďalej sa už používa vo vetách, ktoré prekladáte, v príbehoch, ktoré dopĺňate. K danému slovíčku sa opakovane vraciate v ďalších a ďalších cvičeniach až, ani neviete ako, a viete ho. Bez memorovania. Gramatiku si osvojujete podobne nenásilne.
Duolingo + ChatGPT = budúcnosť vzdelávania?
Musím pripustiť, že niekedy mi Duolingo nestačí. Ja som veľmi zvedavý človek a gramatiku mám naozaj rada. Duolingove vysvetlenia sú ale naozaj minimalistické. Preto, keď mi občas napadne otázka, na ktorú mi Duolingo nemôže odpovedať, obrátim sa na ChatGPT. Živého učiteľa španielčiny totiž nemám po ruke.
Duolingo so zabudovaným ChatGPT by bol takmer dokonalým vzdelávacím nástrojom. Učíte sa, čo chcete, kedy chcete, takým tempom, ako potrebujete. A vždy – naozaj kedykoľvek, sa môžete opýtať na to, čo vám nie je úplne jasné. Navyše, je to zábava! Keď to porovnám s klasickými školskými hodinami cudzieho jazyka, je to ako porovnávať pluh s moderným traktorom. Verím, že toto by sa dalo aplikovať aj na iné školské predmety. Vyvstáva teda otázka – nahradia podobné stále vymakanejšie appky školu?
Nemyslím si. Ale škola sa bude musieť veľmi zmeniť. Už dnes môžeme zahodiť predstavu, že učiteľ je nositeľ poznatkov a jeho úloha je tieto poznatky odovzdať žiakom. Toto už neplatí. Informácie si už nejakú dobu vyhľadávame inde. Možno bude musieť škola úplne zavrhnúť vzdelávaciu funkciu v zmysle odovzdávania poznatkov a venovať všetko úsilie funkcii výchovnej a socializačnej. Škola bude potom miestom, kde sa budú deti stretávať, rozprávať a vzájomne inšpirovať. Učiteľ bude sprievodca na tejto ceste, organizátor spoločných aktivít, moderátor diskusií. Takže nie, nemyslím si, že technológie nahradia učiteľov. Len asi nahradia pojmy ako matematikár, angličtinár, dejepisár a podobne.